torstai 19. lokakuuta 2017

Asunnonmuutostyöllä esteettömyyteen - ajatuksesta toteutukseen

Todella monesti puhutaan byrokratian hitaista rattaista, ja siksi halusin kirjoittaa esimerkin siitä, minkälainen polku yksi asunnonmuutostyö on meillä ollut. Se konkretisoi tosiasiallisesti sen, miten pitkään ja monen ihmisen kautta asiat menevät.

11/2016 yhdeydenotto kunnan toimintaterapeuttiin (asiasta puhuttiin alustavasti jo 9-10/17). Varattiin aika, jolloin hän tulee tekemään asunnonmuutostyökartoituksen. Tämä on jutussa minun(asiakkaan) jälkeen asianosainen numero 2. Käynti muistaakseni peruuntui muutamaan otteeseen kundin sairaalassaolon vuoksi, mutta käynti oli sitten vihdoin tammikuussa 2017, eli 3-4kk sen jälkeen, kun asiaa lähdettiin suunnittelemaan. 



Toimintaterapeutti kirjoitti lausunnon käynnin perusteella. Lausuntoon kirjattiin mm.tarve alaoven rampille, ovipumppu tai vastaava juttu oven auki pitämiseksi, valaistusmuutostöitä ja suihkutilan lattiapinnoite (joka lopulta jätettiin hakematta). Lausunto oli kirjattu 21.1 päivälle ja saapui tammi-helmikuun vaihteessa. Tämän jälkeen alkoi selvitys isännöitsijän puolelle. Vammaispalvelun hakemunseen pitää liittää kiinteistöyhtiön lupa, joten tämä asia piti olla tehty ennen hakemuksen jättämistä. Kun isännöitsijän (asianosainen nro3 ja kiinteistöyhtiö asianosainen nro4) sai vihdoin kiinni, lausunto lähti eteenpäin sähköpostilla 27.2 liitteineen. Muutamaan kertaan sai muistutella ja olla itse aktiivinen ja kysyä asian etenemisen perään. Tuntui tyhmältä soitella taas perään ja hoputtaa, mutta tiesin, ettei asia ole vielä vammaispalvelullakaan vireillä.. Olihan sillä kiire. 11.4 vuokranantajan edustaja vastasi, että asian selvittely on vielä kesken, mutta lupa tuli sen jälkeen onneksi aika nopeasti, noin 1,5kk siis siitä, kun lupaa haettin isännöitsijän kautta. Lupa saatiin muutamalla ehdolla. Kiinteistöyhtiölle pitää toimittaa tarkempi suunnitelma/kuvaus/työselitys tasanteeseen ja luiskiin liittyvien töiden teknisestä sisällöstä ja toteutustavasta, sekä tieto töiden suorittajasta/urakoitsijasta hyvissä ajoin ennen töiden suorittamisesta, sekä sillä ehdolla, että töiden toteutuksesta, töihin liittyvästä valvonnasta sekä niihin liittyvistä aikatauluista sovitaan tarkemmin erikseen ja hyvissä ajoin ennen töiden aloittamista niin huoltoyhtiön, kuin isännöitsijän kanssa.



Hakemus asunnonmuutostöihin jätettiin kaikkien liitteiden kanssa huhtikuussa 2017 (vammaispalvelut asianosainen nro5) ja päätös tuli heinäkuussa vain yhtä päivää vajaa 3kk odotusajan jälkeen (huh hei, lain mukaisessa aikataulussa siis!) Päätöksessä muutostöistä oli jo pyydetty tarjouspyyntö (tarjouspyynnön tekijä tässä tilanteessa asianosainen nro6) ja muutostyöt myönettiin tarjousten mukaisina maksusitoumuksella. 

Muutamia päiviä heinäkuun lopulla tämän kanssa säädettiin, ennenkuin löytyi ihmiset, jotka tiesivät missä maksusitoumukset ja päätökset olivat. Sellaisia ei meinannut ensin löytyä mistään instanssista. Toinen osapuoli väitti tehneensä, toinen väitti ettei ole saanut mitään. Lopulta oikeiden ihmisten löydyttyä löytyi myös oikeat tiedot (miksi näiden ihmisten nimiä ei voi aina lukea jossain?!?). Kukaan ei oikeastaan edes pahoitellut. 

Työtä tekevästä firmasta soitettiin vihdoin, ja sovittiin myönnetyn asunnonmuutostyön, eli invaliuskojen asennuksesta rapun alhaalle. Sovittiin jo päivä (17.8), kunnes päivää ennen tätä tajuttiin, että koko juttu piti suunnitelmineen vielä käyttää isännöitsijällä ja huoltoyhtiöllä.

Rakennusfirma otti yhteyttä isännöitsijään, jonka jälkeen järjestettiin katselmus, jossa paikalla oli ilmeisesti myös huoltoyhtiö (asianosainen nro7). Huoltoyhtiön osuus oli ilmeisesti nyt se, että rampin suunnitelmassa on otettava huomioon se, ettei se vaikeuta huoltoyhtiön työtä esimerkiksi talvisin. Katselmuksessa kaikki oli muuten ok, mutta pohdintaan jäi vielä mahdollinen kaiteen tarpeellisuus. Jos joku sitten putoaisi rampilta, kuka maksaisi, jos ei turvakaidetta olisi. Katselmuksesta kukaan ei kuitenkaan infonnut mulle, mutta toisaalta, mitäpä mä siellä olisin tehnytkään. Asian etenemisestä ei kuitenkaan kukaan infonnut.

Perjantaina 25.8 joku tästä työn lopulta tekevästä firmasta soitti ja ihmetteli mikä ovi, mikä rappu, mikä puoli.. Kyseli, että minkälainen ramppi, mutta vastasin, etten ota kantaa. Minun mielestäni heillä oli hyvät suunnitelmat siellä valmiina (jota en ole kyllä nähnyt, mutta onhan vammaispalvelun pitänyt se hyväksyä..), joten en ymmärrä, miksi minulle soiteltiin asialla. Kysäsin, että olihan lupa jo varmasti saatu (kun en ollut sen etenemisestä vielä kuullut, olin samaisena aamuna jättänyt isännöitsijälle asiasta soittopyynnön), mies vain vastasi, että hänellä on kyllä työmääräys. Mulla oli palaveri juuri alkanut, enkä kerennyt juttelemaan enempää. Ja lopulta kävi ilmi isännöitsijän soittaessa, ettei sitä lupaa kiinteistöyhtiöltä edes ollut vielä. Onneksi, koska puhelun perusteella ei kyllä tää ko.ihminenkään tiennyt siitä yhtään mitään. Kuulemma meinasivat siirtää jostain toisesta rapusta sen rampin tähän meidän rappuun, mutta se nyt ei alkuunkaan ollut mahdollista (ja kenen idea???). Se paikka, johon sen rampin pitäisi tulla, ei nyt vain ole mitenkään standardi, ja se on ollut kaikkien tiedossa. Myöhemmin selvisi, että tämä oli ilmeisen yli-innokas uusi työntekijä..

Tässä vaiheessa kirjoitusta asia ei ole tämän enempää edennyt. Tästä on nyt vajaa vuosi, kun asiasta alettiin keskustella. Pidän tämän tekstin luonnoksissa nyt siihen asti, kun rampit saadaan kuntoon, ja kirjoitan jatkostoorin alle. Mielenkiinnolla siis odotan jatkoa! Voin vain todeta, että mitä tapahtuisi kiireellisten asunnonmuutostöiden kanssa! Tämä lasketaan jo sellaiseksi, kun kyseessä on apuvälineillä asunnosta pois pääseminen, esteettömyys, ihan arkiset asiat.

8. syyskuuta otin uudestaan yhteyttä isännöitsijään ja kysyin, että missä mennään. Hän vastasi samana päivänä, että asia on ollut kiinteistöyhtiön käsittelyssä ja lupa on, että rampit voi toteuttaa esitettyjen (ja täydennettyjen) toimenpidesuunnitelmien mukaisesti.

Soitin työn tekevälle firmalle 21.9 kysyäkseni, missä mennään. Sieltä selvittelivät asiaa ja soittivat takaisin. Lisää osia oli ilmeisesti tilattu ja oli toive, että ramppi saataisiin asennettua seuraavan kahden viikon aikana. Jännittää, pian se (ehkä) näin vuoden jälkeen on olemassa!

(ps. Asunnonmuutostyöpäätöksessä oli muutakin kuin ramppi, enemmänkin valaistusmuutostöitä. Meille kuitenkin tulee uusi valaistussuunnittelukäynti, ja valaistuksen kanssa todella moni on joutunut hyvin tiukasti taistelemaan, joten jätän valot ihan täysin toiseen postaukseen ;) )

Torstaina 19.10 tai perjantaina 20.10 soittelin firmalle uudestaan, nyt jo aikamoisen ärtyneenä. Yhdessä rampissa ei voi kestää näin kauaa. Takaisin soitettiin tiistaina 24.10, ja tällöin kerrottiin, että seuraavan päivän aikana ramppi tullaan tekemään.

25.10 vihdoin ilmestyi ramppi. Wau!
Muut työt samalta maksusitoumukselta vielä odottavat (kuten ovipumppu, valaistusmuutokset), mutta eiköhän nekin vielä tämän vuoden puolella tule :) Tai toivottavasti viimeistään tammikuun alussa, koska maksusitoumus ei ole 6kk pidempään voimassa.



Mutta lopulta aika hurjaa, miten pitkään koko prosessissa voi mennä, eikö?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti