maanantai 28. maaliskuuta 2016

Pääsiäinen reissussa + arvonta!

Olen pitkään halunnut lähteä Pohjanmaalle moikkaamaan ystäviä, mutta monesti ajatukset ovat jääneet vain haaveeksi äkillisten sairastumisten ja muiden huolien vuoksi. Kolme vuotta sitten keväällä muutin takaisin pk-seudulle enkä sen jälkeen ole päässyt käymään lakeuksilla kun vain kerran - sekin hyvin pikainen käynti pakollisten menojen vuoksi. Kasperkaan ei siis ole koskaan päässyt reissuun mukaan, ja tyttökin on ollut aika pieni meidän poismuuton aikoihin.

Itseasiassa, Kasper ei ole koskaan ollut yhdelläkään reissulla mukana.

Monien selvitysten ja järjestelyiden jälkeen pääsimme kuin pääsimmekin lähtemään reissuun! Olihan se aika pelottavaa, kun aloin pakkailla edellisenä aamuna tavaroita mukaan. Ei mun ja tytön tavaroissa mitään, mutta tuon kundin tavarat.. Niin moneen asiaan piti varautua lääkkeillä, hoitotarvikkeilla, laitteilla.. Jaoin lääkkeet mahdollisimman valmiiksi minigrip-pusseihin ja otin tarvittavat lisälääkkeet mukaan omissa paketeissaan. Ruiskuja, ruiskujen korkkeja, lääkemukeja... Spira, babyhaler, imulaite, saturaatiomittari, kroonikkovaippoja, vaippoja, letkutussettejä, sensoreita, laturi, toinen laturi, kolmas ja neljäs laturi, maitopumppu, maitoja, tuttipulloja.. Vaatteita niin paljon, ettei ne varmasti lopu kesken vaikka refluksi/oksentelu pahenisikin matkan aikana.. Saturaatiomittarin varapäitä, spiran varasettiä, imulaitteen kanyyleja, letkutussettien varasettejä.. Voitteko edes kuvitella miten moneen asiaan piti valmistautua ihan vain neljän päivän reissua varten? Mitenkään ei hotsittaisi kesken reissun lähteä ajelemaan Seinäjoen keskussairaalaan ihan vain jonkun puuttuvan laitteen tai lisätarvikkeen vuoksi. Saatika sitten pyhien aikaan metsästää aukiolevaa apteekkia jonkin puuttuvan tarvittaessa otettavan lääkkeen vuoksi..

Torstaina pääsimme lähtemään aamupäivästä. Auto pakattiin lattiasta kattoon täyteen tavaraa ja valmiiden eväiden kanssa matka sujui rattoisasti. Ensimmäinen stoppi tehtiin ystävän luona, jossa syötiin ja kahviteltiin ennen matkan jatkamista. Perillä oltiin illalla, yllättävän hyvin sujui matka kaikkineen. Kasper ei nukkunut koko yli 400km aikana ollenkaan, typy nukkui varmaan puoli tuntia. Kasper vain oli hiljaa itsekseen, hyvin vähän edes jutteli mitään. Olipa hän helppo matkakumppani. Maitopumppu ei ottanut toimiakseen menomatkalla, joten muutaman kerran pysähdyksillä sai vähän soveltaa että pysyi letkutusten määrässä kiinni, mutta muuten matka tosiaan sujui aika hyvin ilman ongelmia.

Meillä oli kyllä niin mahtava viikonloppu perillä. Ystäväperhe, jonka luona majoituttiin, hemmotteli meidät kyllä hyvällä ruualla ja leipomuksilla piloille. Pari lisäkiloakin taisi tulla ihan lyhyessä ajassa - hups (seuraava viikko syödään kai salaattia..) Saunakin oli kolmena iltana päällä, mutten yhtenäkään jaksanut enää mennä. Oli se aika väsyttävää noiden kahden lapsen kanssa matkustella, vaikka olivatkin yllättävän helppoja matkakumppaneita. Iltaisin mentiin suhteellisen ajoissa nukkumaan, nukuttiin kaikki kolme samassa huoneessa. Pihasaunaa ei tällä kertaa jaksettu lämmittää, se jää sitten seuraavaan vierailukertaan (jonka jo lupasimme!) Lapset viihtyivät keskenään, vaikka muutamia kymmeniä kahinoita selvittelimmekin. No, se kuuluu ikään. Niin sitä vaan illalla itkettiin jo ikävää kotona, vaikka aamulla vielä inhottiin toisia.

Tuntui niin ihanalta se kaikki vieraanvaraisuus mitä taas koimme. Se onkin asia, mitä kovasti olen kaivannut. Jokaiseen paikkaan jossa kävimme, olimme todella tervetulleita. Keitettiin kahvia, tehtiin ruokaa, leivottiin. Huolehdittiin ja tuntui tosi mukavalta. Pyörittiin myös kylällä ympyrää ihan vain muistellaksemme vanhoja aikoja, hyvässä ja pahassa. On onni että muutimme sieltä pois, mutta toisaalta jokin saa myös kaipaamaan tuota paikkaa niin pirun paljon!

Eilen vanhan tavan mukaan porjanmaalla virvottiin. Lapset koristelivat yhdessä oksia, mutta sovittiin että tyttö ei lähde muiden lasten mukaan kierrokselle, kun viime viikolla jo virpoi kotipuolessa. Muutamassa paikassa kävi kuitenkin sitten mukana ja sai syödä hänkin vähän herkkuja. Lapset olivat jo alkuillasta hyvässä sokeripöhnässä ja se energian määrä oli suhteellisen sanoinkuvaamaton.. Illalla käytiin katsomassa koululla pääsiäiskokkoa, jonka syttymisen kanssa oli kyllä aika isoja ongelmia. Lapset tykkäsivät, vaikka ennen ollut ponitalutus puuttui ja väsymyskin alkoi illasta jo painaa. Kasper ei oikein tykännyt niin vahvasta savun hajusta ja yski aika kovin, mutta aika pian me lähdettiin sieltä pois takaisin iltapuuhiin ja nukkumaan.

Vikana päivänä käytiin vielä katsomassa lampolassa noita söpöjä lampaita ja kuunneltiin niiden ihanaa määkimistä. Tyttö pääsi toiveesta myös traktorin kyytiin ja ehdittiin me vähän pulkkailemaankin. Oltais menty pilkille jäälle, mutta tuuli kävi aika ikävästi, lapset olis tuskin jaksaneet siellä kovin kauan olla. Ja minä, minä olin varautunut kyllä aivan surkeasti talveen. Mulla ei todellakaan ollut mitenkään fiksuja ulkoiluvaatteita mukana, mutta jotenkuten pysyin ulkona toppatakin kanssa lämpinämä. Onneksi eilen oli aikas lämmin päivä.

Tän viikonlopun aikana on hassusti tuntunut siltä, että myös sisarukset on lähentyneet keskenään. Tänään ne niin yhdessä mua ärsytti autossa kun mä yritin puhua puhelimessa ja lapset kiljuivat ja kikattivat tarkoituksella takapenkillä, yhdessä. Kasper myös nukahti päiväunille pitämällä siskoa kädestä kiinni. Niistä taitaa tulla aika erottamattomat <3

Tässä viikon parin aikana on muutenkin sattunut ja tapahtunut nyt todella paljon, osasta varmaan kirjoittelen joskus myöhemmin lisää kun asiat alkavat selkenemään. Tämä pieni loma teki todella terää tähän väliin, vaikka söikin paljon energiaa. Huomisesta alkaa taas arki, aika ihanaa.

Blogin facebook-sivulla on muuten arvonta, jossa voit voittaa itsellesi lipun lapsimessuille 15.-17.4! Pienen pojan elämää-blogi on messuilla myös vierailijabloggaajana mukana, meidän poppoon voit löytä sieltä perjantain aikana. Tarkoituksena on selvitellä minkälaisia ratkaisuja perinteisiltä lapsimessuilta voisi löytyä helpottamaan erityislapsiperheen arkea, monillakin eri tapaa. Aiempina vuosina sieltä on löytynyt vaikkamitä hyödyllistä, joten hyvillä fiiliksillä tähän vuoteen! Facebook-sivun arvonta loppuu 3.4 sunnuntaina ja liput postitan seuraavan viikon alkupuolella. Käy tykkäämässä ja kommentoimassa!